woensdag 1 april 2015

VOORJAARSSCHOONMAAK? 3 HANDIGE TIPS BIJ ELKE SCHOONMAAKACTIE!



Elk voorjaar lees je hier en daar weer van alles over de voorjaarsschoonmaak. En al wordt er misschien niet old skool voorjaarsschoonmaak mee bedoeld, zoals onze oma's en moeders dat deden, veel mensen grijpen het voorjaar aan om uit de wintermodus te komen. Het voorjaar staat voor fris, kleur en energie. En dat alles wil je, na een winter veel binnen te hebben gezeten, ook in je huis.

Voordat je als een witte tornado door je huis wilt gaan, geef ik je 3 tips die bij elke schoonmaakactie, al dan niet een voorjaarsschoonmaak, handig zijn om toe te passen.

#1 Schoonmaakspullen op orde

Heb je eindelijk zin om zelf schoon te maken, kom je er achter dat je de nodige schoonmaakspullen mist... Heel erg irritant kan ik je vertellen! Bovendien loop je de kans dat de zin om op te ruimen tot het nulpunt daalt.
Om dit te voorkomen, is een goede voorbereiding wel zo handig. Vergelijk het met het uitproberen van een nieuw recept. Voordat je met koken begint, zorg je toch ook dat je de benodigde ingrediënten in huis hebt? Pas dan ga je aan de slag.

Dit laatste geldt ook voor schoonmaakacties in en om het huis,

De 'must haves' om schoon te maken op een rijtje:
  • Een emmer
  • Microvezeldoekjes
  • Baking Soda
  • Witte azijn 
  • Vuilniszakken
  • Goede stofzuiger
  • Voldoende stofzuigerzakken op voorraad
  • Huishoudhandschoenen
  • Allesreiniger
  • Spuitflacon
  • Dweil
  • Groene zeep
  • Oude tandenborstel
  • Sponsjes
  • Trekker
  • Zeem 
Is dit alles? Ben ik geen andere schoonmaakmiddelen vergeten? Als je op een redelijk milieuvriendelijke wijze wilt schoonmaken, heb je hier genoeg aan.
In een vorig blogbericht heb ik verteld wat je met Baking Soda en witte azijn kunt poetsen.

#2 Een schoonmaakplan 

Als je dan al besluit om uit de startblokken te komen, kan je enthousiasme je valkuil worden. Je gaat als een bezige bij van ruimte naar ruimte, zonder dat je alles goed hebt afgerond. Als dit het geval is, kan enthousiasme aan het eind van de dag omslaan in frustratie. Zonde van je inspanningen! Bovendien is de kans dat je snel weer zult gaan schoonmaken, klein geworden. Je hebt immers een rotgevoel overgehouden aan je goedbedoelde schoonmaakacties.

Maak vooraf een schoonmaakplan. Bepaal in welke ruimte je wilt beginnen en pas als die helemaal naar wens is schoongemaakt, ga je door naar de volgende ruimte.

Check je weekagenda en plan je schoonmaakacties rond je andere afspraken. Ga daarbij uit van een realistische planning. Heb je een drukke week, dan duurt het wat langer om een ruimte goed schoon te maken, immers je hebt je plan in stukjes gehakt. Heb je meer tijd op een dag, dan is het misschien wel haalbaar om twee ruimtes goed schoon te maken.

En houd dit maar in je achterhoofd: liever één of twee ruimtes per schoonmaakactie goed en naar tevredenheid schoongemaakt dan vier ruimtes waar je na afloop toch niet tevreden over bent.

Vaak is het advies om van de bovenste verdieping naar beneden te werken. Ach ja, ieder zijn ding. Ik vind het prettiger om van de benedenverdieping naar boven te werken. 

#3 Een goede klok of timer 

Wat de link is tussen een goede klok of timer en schoonmaken? 
Als je al niet zo van het schoonmaken bent, kan het een hele kunst zijn om gemotiveerd te blijven.
Is dit het geval, hak een schoonmaakklus dan in stukken van bijvoorbeeld 30 minuten. Kom na elke 30 minuten even tot rust en bewonder het tot dan toe behaalde resultaat. Neem de tijd om van je inspanningen te genieten!


P.S. Dit blogbericht gaat specifiek over schoonmaken, niet over opruimen en organizen van je spullen. Schoonmaken wordt wél leuker als je de basisorganisatie in huis al op orde hebt.

Heb je een tip die in dit blogbericht nog niet genoemd is, laat het mij weten in een reactie hieronder. Je kunt je tip, vraag of opmerking ook naar mij mailen via elsa@startorganizing.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten